Nye bookingmønstre giver nye muligheder
Pandemien har ændret bookingmønstre og rutiner. Rejsende bestiller nærmere afrejsedatoen og forventer at kunne ændre deres reservationer med kort varsel.
Vil rejsende forvente, at denne fleksibilitet fortsætter, og vil vi vende tilbage for at bestille billetter så tidligt, som vi gjorde før pandemien?
Der er stor usikkerhed omkring dette. Færre kontordage og øgede muligheder for hjemmekontor giver flere muligheder for at kombinere arbejde med fritidsrejser. Her vil der komme nye tilbud til virksomheder, der letter denne type af rejser for deres ansatte. Rejsemarkedet vil stadig være ustabilt i lang tid fremover, men med udfordringer kommer der altid muligheder.
Fjernarbejde kræver nye måder at mødes på i forretningsrejser
Der vil være meget at vinde i 2022 for dem, der hjælper kunder med teambuilding. Mange virksomheder har medarbejdere, som næsten ikke har kunnet mødes fysisk siden pandemiens start. Det bliver vigtigt for HR-afdelingen at vise, at der er mere i livet end Teams-møder. Virksomhedskulturen er svær at bygge på de digitale værktøjer. Derfor vil de indhente den tabte tid, og have aktiviteter, hvor teams kan mødes, og aktiviteter for at styrke virksomhedskulturen. Det betyder mange muligheder for steder og specialister, der skræddersyr løsninger til dette formål.
Det er ikke kun de digitale nomader, der får muligheder for hjemmekontor. Rejsearrangører som Tui tilbyder nu “workation”-pakkerejser og tilbyder familier at forlænge turen før eller efter arbejde. Tui ønsker, at dette skal være en arbejdsfordel, ikke en belønning, på samme måde som støtte til træning.
En ny scene for overturisme?
Overturisme var en udfordring for populære destinationer før pandemien. Under pandemien har der været et skift med øget turisme (for det meste indenlandsk) til beskyttede og mere landlige områder. Mange af disse områder er ikke forberedt på den stigende tilstrømning af turister. For at undgå at dette bliver et problem, skal der arbejdes med løsninger, der sikrer både brug og adgang til disse områder.
Globale begivenheder ændrer sig i størrelse
Mellemstore events, der forsøger at tiltrække internationale deltagere, forventes fortsat at falde i 2022. De store anerkendte events forventes at holde stik, men må forvente at skulle skifte format og afprøve hybride og virtuelle løsninger. Mindre lokale arrangementer, som ikke er så omkostningsfulde, antages at fortsætte med at overleve.
I forhold til før pandemien forventes antallet af fysiske deltagere at falde. Flere arrangementer bliver mere lokale og hybride. En positiv ting er, at med hybride begivenheder kan summen af fysiske og virtuelle deltagere overstige 2019-niveauet.
Ferieflyvninger går Premium!
Under pandemien har flere af de ferierejsende valgt at rykke frem i kahytten på de lange rejser. Denne tendens viste sig i 2020 og fortsatte i 2021. Mange af flyselskaberne udvider og opgraderer Premium Economy og andre Premium produkter for at indhente den øgede efterspørgsel efter disse tjenester. Det skal siges, at Premium Economy af mange anses for at være det produkt, der giver flyselskaberne den højeste avance, så logikken bag er klar.