Ifølge Finans.dk er luftfarten er i sin største krise nogensinde. Alligevel er der under coronakrisen åbnet ikke færre end 132 nye flyselskaber globalt. Det er langt flere, end der er gået konkurs eller lukket. Samtidig er snesevis af nationale selskaber blevet holdt i live med milliardstore statslige lån og garantier. De mange nye aktører og kunstigt åndedræt til de eksisterende kan skabe en betydelig overkapacitet i markedet, så en hårdt såret luftfartsbranche kan have svært ved at tjene penge, når pandemien ebber ud. Allerede nu kan forbrugerne købe flybilletter til rekordlave priser, og det ventes at fortsætte, selvom mange operatører har et tvingende behov for at tjene penge. »Mit bedste bud er, at vi vil se en overkapacitet i markedet, og at det vil presse priserne og konkurrencen,« siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank. Også i Norden har der været stor appetit på at etablere nye selskaber. En håndfuld nye operatører er i luften eller kommer det snart. Det vil lægge massivt pres på bl.a. SAS, som er markedsleder og har påtaget sig store lån og forpligtelser for at overleve. Det kan virke paradoksalt, at der åbnes masser af nye flyselskaber på et tidspunkt, hvor flytrafikken i store dele af verden er lammet. Men i virkeligheden giver det god mening. »Der har aldrig været bedre vilkår for at starte et flyselskab, og derfor er der mange, som udnytter mulighederne for at komme ind på markedet,« konstaterer den norske luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs, der har fulgt branchen i årtier. De store leasingselskaber har hundredvis af kostbare fly på lager, som står uvirksomme parkeret på landjorden. Det er dyrt, og derfor kan nye aktører købe eller leje fly på særdeles favorable vilkår.
I Danmark har rejsekoncernen Primo Tours åbnet charterflyselskabet Airseven, som opererer to Boeing 737-fly og har et på vej. I Norge har flyselskabet Norse hentet 1,4 mia. norske kr. i en emission. Blandt stifterne er Bjørn Kjos, som etablerede og var chef for Norwegian. Norse vil kopiere Norwegians model for langdistanceflyvninger til Nordamerika og Asien til lavpris. Selskabet har leaset en række af de Boeing 767 Dreamliner-fly, som var til overs, da Norwegian droppede de oversøiske flyvninger, som det aldrig lykkedes at tjene penge på. Norse planlægger at sende de første fly på vingerne, når der igen kommer fart i den interkontinentale trafik. Flyr er et andet norsk flyselskab, som gik i luften den 30. juni sidste år med indenrigsruter i Norge og internationale ruter primært til feriedestinationer.