Annons:

Kæmpe undersøgelse: To tredjedele af rejsebureauer overvejer nye forretningsveje

Op til 66% af rejsebureauerne søger nu nye muligheder uden for rejsebranchen som følge af COVID-19, viser friske tal fra stor ny undersøgelse. Det er dystre tal, men åbner samtidig op for en gentænkning af turisme med afsæt i bæredygtighed og innovation, mener Rasmus Juul-Olsen, adm. dir. for rejseportalen Bookmundi.

Corona pandemien har sat sine dybe, varige spor i erhvervslivet, og turistbranchen er ingen undtagelse. Det kan tydeligt mærkes på bundlinjen for mange rejsesbureauer og turistoperatører, hvor mere end 75% af dem melder om en omsætning på under 25% sammenlignet med før COVID-19.

Det viser en stor undersøgelse foretaget af den internationale rejseportal Bookmundi, der har adspurgt flere end 1.000 rejseselskaber over hele verden.

Og det er alarmerende læsning, mener Rasmus Juul-Olsen, administrerende direktør for Bookmundi.

“COVID-19 har disrupted den internationale handel, og rejseindustrien er blandt de top 5 værst ramte industrier. Vores undersøgelse taler for sig selv – her mere end 24 måneder efter COVID-19 startede, rapporterer mere end 75% af turistoperatører et omsætningsniveau, der stadigvæk er mindre end 25% af deres ‘normale’ pre-COVID-19 omsætning. Det er meget skræmmende tal.”

Chokerende mange i turistbranchen søger nye veje

Som følge af de økonomiske konsekvenser er to tredjedele af turistoperatørerne nu begyndt at udforske nye forretningsveje uden for rejsebranchen. Selvom det har været forventet, er det alligevel et chokerende højt tal, mener Rasmus Juul-Olsen.

“Jeg har længe vidst, at turistoperatører har været ekstremt hårdt ramt, men jeg var stadig chokeret over, at så mange som 66% af operatørerne nu er begyndt at udforske forretningsmuligheder uden for rejsebranchen – et tal der viser hvor meget bekymring og hjælpeløshed, som rejsebranchen har befundet sig i under pandemien”.

Pandemien kan være katalysator for ny innovation og bæredygtig turisme

Pandemien har været katastrofal på rigtig mange måder. Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, mener Rasmus Juul-Olsen. Han peger blandt andet på de indsatser og bæredygtige løsninger, turistoperatører er begyndt at implementere for at tiltrække fremtidens turister.

“Der er dog lys for enden af tunnelen – hvad enten det er Chile, Nepal mv. som nu endeligt igen tillader COVID-19 vaccinerede turister at rejse ind igen uden karantæneophold; turistoperatører, der under COVID-19 har forbedret deres hjemmesider og produkter; en stigende opmærksomhed på og implementering af bæredygtige rejser; og måske endda et boom i virtuel turisme”.

Om undersøgelsen

Bookmundi har via et online spørgeskema spurgt 1.500 pakkerejseselskaber over hele verden om konsekvenserne ved corona pandemien og forventningerne til fremtiden. Over 1.000 rejsebureauer har svaret og hvert svar har samme vægt i undersøgelsens resultater.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.