Der arbejdes på en naturtilladelse, men det er juridisk meget komplekst. Der er en chance for, at antallet af årlige flyvninger skal reduceres. Uden drastiske tiltag vil der ifølge advokater kunne udstedes en licens til maksimalt 400.000 bevægelser om året, et fald på 20 procent.
For at beholde det nuværende antal er det for eksempel nødvendigt at opkøbe gårde i større område omkring lufthavnen. Hastighedsgrænsen på nærliggende motorveje bør også sænkes til 80 kilometer i timen, og forurenende virksomheder på lufthavnens området skal håndteres strengere. Og selv da skal det vise sig, om den krævede naturtilladelse er tilstrækkelig.
Tidligere skulle Schiphol sikre, at naturen ikke blev belastet, og det har i årevis været ordnet via det såkaldte Habitat- og Fugledirektiv. Lufthavnen mente, at det var tilstrækkeligt, og at det ikke var nødvendigt med en særskilt naturtilladelse.
I 2019 sagde regeringen, at Schiphol skal søge om den naturtilladelse. Lufthavnen skal desuden overholde alle former for miljø-, lugt- og støjstandarder for at beskytte især de lokale beboere.
Regeringen frygter en tvungen nedskæring af Schiphol, fordi lufthavnen ses som en vigtig motor for Hollands økonomi. Ydermere bruger mange udenlandske rejsende Schiphol til at skifte fly. Ministerrådet behandler Schiphol-sagen på fredag, men der er ingen chance for at de finder en løsning på det komplekse juridiske problem. Sagen vil sandsynligvis trække ud i årevis.