Administrerende direktør Akbar Al Baker bekræftede, at selskabet havde sat 20 Airbus A350-jetfly på jorden efter en måneder lang strid om overfladeskader, som også har fået flyselskabet til at stoppe yderligere leveringer.
“Qatar Airways kan ikke sidde med foldede arme og krydsede ben. Vi skal løse det. Airbus har lavet et meget stort indhug i vores widebody-operationer,” sagde Al Baker. “Det er en alvorlig sag; vi ved ikke, om det er et luftdygtighedsproblem; vi ved heller ikke, at det ikke er et luftdygtighedsproblem. Den egentlige årsag til det er ikke blevet fastslået af Airbus.”
“Nu har de endelig accepteret, at der er andre flyselskaber, flere af dem, der har samme fejl.”
En undersøgelse offentliggjort i mandags viste, at mindst fem andre flyselskaber havde rejst bekymringer over overfladefejl, siden A350 blev taget i brug, og at skaden i nogle tilfælde udviklede sig i et lag under malingen som beskytter flyet mod lyn.
Airbus, der indtil for nylig har fastholdt, at problemet var begrænset til Qatar Airways, siger, at flyet er sikkert, og at det forstår årsagen til problemet. En talsmand for Airbus sagde, at det ikke havde noget at tilføje til tidligere udtalelser.
Mandag bekræftede Airbus, at de kiggede på at opdatere beskyttelsen mod lyn til et mere fleksibelt materiale kaldet Perforated Copper Foil.
“De har erkendt, at de arbejder på at finde en løsning, hvilket betyder, at de stadig ikke har en løsning,” sagde Al Baker tirsdag og tilføjede, at Airbus-problemerne var værre end produktionsfejlene som Boeing 787 stod over for.
Qatars nationale luftfartsselskab har sagt, at det gradvist sætter sine 53 A350’ere på jorden på ordre fra landets tilsynsmyndighed.