“Vi er stolte af at tilbyde faciliteter i verdensklasse til passagerer. Jeg har endnu ikke mødt nogen, der ikke bliver glade, når de træder ind af dørene,” siger Henri Hansson, Senior Vice President for Technology and Sustainability hos Finavia.
“Terminalen er designet som et nyt visitkort til Finland. For mange er Helsinki Lufthavn deres første kontakt med vores land. Terminal 2 er for det meste finsk kvalitets arbejde, som vi kan være stolte af.”
Finavias investeringsprogram, der har varet i otte år, synger på sidste vers, når den nye del af Terminal 2 åbner. Projektet vil være fuldt afsluttet i 2023. Investeringen vil have en betydelig indvirkning på den finske økonomi som helhed. Under byggeriet var beskæftigelsespåvirkningen 16.600 årsværk.
Hovedentreprenør for udvidelsen af Terminal 2 er SRV. Den nye tilbygning samt bus- og taxastationerne er tegnet af ALA Arkitekter, det nye parkeringshus og den nye forbindelse til Ringbanen af arkitektfirmaet HKP, som også står for planlægningen af ombygningsarbejdet til terminalen. Rambøll har stået for det tekniske design.
Miljøværdier har været kernen i planlægningen. Terminalen er bygget til at være 30 procent mere energieffektiv end officielt påkrævet.
“Bæredygtighed har været et vigtigt mål gennem hele udviklingsprogrammet. Det definerer alt, hvad vi gør; planlægning, byggeri, samarbejde og vedligeholdelse. Udvidelsen til langdistancetrafik er allerede blevet tildelt et internationalt respekteret BREAAM-certifikat for omfattende bæredygtighed.” siger Hansson.
Energibesparelser er blandt andet opnået gennem den gode varmeisolering af bygningen og effektiv varmegenvinding. Smarte armaturer dæmper og slukker alt efter, hvor meget naturligt lys der strømmer ind gennem terminalens enorme vinduer. I det nye P1 Premium/P2 parkeringshus oplades køretøjer med solenergi.