Annons:

Ryanairs Michael O’Leary angriber igen rivaliserende flyselskaber

Ryanairs administrerende direktør Michael O'Leary genoplivede en ordkrig med selskabets fullservice-rivaler og sagde, at det største enkeltstående skridt, folk kan tage for at reducere CO2-emissionerne, er at stoppe med at flyve med British Airways, Deutsche Lufthansa AG og deres kolleger.

“Alle, der skifter til Ryanair fra et af Europas ældre flyselskaber, det gamle skattefrittagede, forurenende BA, Lufthansa, Air France, reducerer deres miljømæssige fodaftryk med omkring 50 % på flyrejser inden for EU,” sagde O’Leary på Eurocontrols topmøde om bæredygtighed i luftfarten i Bruxelles mandag.

O’Leary beklagede sig også over International Air Transport Association, hvis medlemskab udelukker de fleste lavprisflyselskaber, og sagde, at fordelene ved de brændstofeffektive fly, der bruges af de fleste lavprisselskaber, er “en besked, de ikke vil høre” og tilføjede “Vi ved, at vores position her er at sidde bag IATA og blive undervist.”

IATA-generaldirektør Willie Walsh, den tidligere leder af IAG, British Airways moderselskab, afviste O’Learys kommentarer og mindede om at Ryanairs CEO engang havde sagt, at luftfartsindustriens ledere var tilbøjelige til at overdrive.

I 2019 hævdede Ryanair, at de langdistanceflyvninger og premium-kabiner, der tilbydes af Lufthansa, var enormt ineffektive sammenlignet med deres egne nye, tætpakkede fly. Lufthansas administrerende direktør Carsten Spohr slog tilbage ved at sige, at billige priser var “økonomisk, økologisk og politisk uansvarlige”, da det øgede efterspørgslen efter unødvendige rejser og gjorde industrien til et let mål for klimaforkæmpere.

Mens IATA-medlemmer har godkendt en forpligtelse til at nå netto-nul-emissioner inden 2050, åbnede Eurocontrols generaldirektør Eamonn Brennan konferencen ved at erklære, at industrien allerede har “tabt PR-kampen” om kulstof, og at “miljøaktivismen er ved at tage over.” Han sagde, at offentlighedens opfattelse er, at luftfart tegner sig for mere end 20 % af de globale emissioner, når det reelle tal er under 3 %.

Ved arrangementet sagde O’Leary, at langdistanceflyvninger ikke længere bør udelukkes fra EU’s regler for CO2-marked, da disse flyvninger producerer mest forurening. “Alt, vi beskatter, er europæiske borgeres flyrejser inden for EU, mens vi fritager kineserne, amerikanerne, russerne og asiater,” sagde han.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.