Engang havde Etihad Airways meget ambitiøse vækstplaner og ønskede mere eller mindre at konkurrere direkte med Emirates. Efter en mislykket strategi med at investere i globale flyselskaber, blandt andet Air Serbia og Jet Airways, besluttede selskabets ledelse at forfølge en mere bæredygtig strategi.
Problemet er, at Etihad havde bestilt en masse fly, langt flere, end der med den nye strategi er behov for. Så selvom Etihad markant har skrumpet sine fremtidige flyordrer, har flyselskabet fortsat 21 Airbus A350-1000 i bestilling.
Flyselskabet begyndte at tage imod flyene tilbage i 2019, men på grund af den manglende efterspørgsel blev de aldrig taget i brug. Da selskabets Airbus A380 og Boeing B777 nu pensioneres, burde der være tilstrækkelig efterspørgsel, så flyene endelig kan komme i drift. Boeing B787 Dreamliner og Airbus A350 bliver hermed rygraden i luftfartsselskabets langdistanceflåde.
Ny business class på Airbus A350
Selvom Etihad endnu ikke har udsendt en pressemeddelelse om de nye sæder, findes der på Twitter billeder fra Dubai Air Show hvor folk inspicerer det nye produkt.
Tony Douglas, administrerende direktør for Etihad Airways Group har beskrevet det nye Business Class-sæde som “helt utroligt” og som et “Business Plus”-produkt, der vil gøre det muligt for A350’erne at flyve uden en dyr First Class-kabine.
Etihad har valgt suiteversionen af sædet med skydedør og har tilføjet klassiske Etihad-touch som en skræddersyet læselampe og en skænk i marmoreffekt.
Ved en fremvisning af den nye suite, sagde Douglas, at flyselskabet ved at bruge Super Diamond-suiten havde fundet et “sweet spot”, der var et levedygtigt alternativ til en separat First Class-kabine.
Ud over at undgå en separat førsteklasses kabine ignorerer Etihad stadig populariteten af Premium Economy og har besluttet at installere to enorme Economy-kabiner på sine A350’ere. Flere rækker foran i den første Economy-kabine vil dog tilbyde et par ekstra centimeter benplads mod et ekstra gebyr.