I følge The Mail on Sunday, har BA afsluttet forhandlingerne med fagforeningen Unite, som repræsenterer mere end 10.000 af flyselskabets kabinepersonale samt ingeniører og jordpersonale.
At indgå en aftale med Unite, som har været en af BAs hårdeste kritikere under pandemien, var den sidste store forhindring for at lancere det nye flyselskab. Det betyder, at BA kan begynde at ansætte personale forud for de første flyvninger fra næste april.
I en intern opdatering til personalet fredag eftermiddag sagde BAs administrerende direktør Sean Doyle: ‘Vores planer for et nyt BA-mærket datterselskab til at flyve kortdistanceflyvninger på Gatwick skrider godt frem efter at have modtaget støtte fra Unite.
“Selvom der stadig er behov for yderligere forhandlinger, ser det ud til, at vi vil være i gang med at flyve næste sommer.” De sidste samtaler er med ground handling-personale og Gatwick, som Doyle forventer at afslutte indenfor kort tid.
BA annoncerede først sine planer for det nye selskab i august, men sagde, at det kun ville være muligt, hvis det havde en “konkurrencedygtig omkostningsbase”. Personale ansat i den nye virksomhed vil blive bedt om at underskrive mere fleksible kontrakter, der forventes at omfatte deltids- eller sæsonarbejde. Det menes, at omkring 160 piloter og flere hundrede kabinepersonale kan hyres til det nye flyselskab, som vil operere op til 17 fly til korte europæiske rejser.
BA nåede til enighed med piloternes fagforening Balpa i sidste måned efter ugers anspændte forhandlinger. Balpa var tidligere gået væk fra forhandlingerne og satte flyselskabets fremtid i fare.
Det er underforstået, at Unites forhandlinger med BA fokuserede på løn og flyveplaner for at sikre, at kabinepersonalet ansat på Gatwick tjener det samme som personalet i andre dele af BA’s forretning. Kabinepersonalet tjener en grundløn plus variabel løn baseret på antallet af fløjne timer og kommission for salg under flyvningen.