I sit halvårsregnskab sagde ANA, at faldet i passagerefterspørgslen som følge af COVID-19-pandemien var blevet forlænget, hvilket tvang selskabet til at nedjustere sine tal for hele året fra et tidligere forventet overskud på JPY28 milliarder yen (DKK 1,575 mia.) til et nettotab på 125 mia. JPY (DKK 7 mia.). Nedskæringerne vil primært påvirke lokaltansat ANA personale, inklusive kabinepersonale samt ground handling-teams.
Ifølge nyhedsbureauet Kyodo fortalte ANA Holdings præsident Shinya Katanozaka på en pressekonference, at ANA Holdings sigter mod at reducere antallet ansatte fra de nuværende 38.000 til omkring 29.000 i løbet af de næste fem år for at genopbygge selskabet så hurtigt som muligt.
“Tabet i første halvår er for stort, og vi forventer ikke at opnå rentabilitet, selvom vi forsøger at kompensere for det i anden halvdel,” sagde Shinya Katanozaka, ANA’s præsident og administrerende direktør og tilføjede, ”at flyselskabet skal opnå rentabilitet i næste regnskabsår.”
ANA Holdings sagde, at udover at begrænse variable omkostninger til flyoperationer, ville selskabet også forsøge at reducere sine faste omkostninger på f.eks. vedligeholdelses- og outsourcing omkostninger.
ANA’s rival Japan Airlines Co. har planlagt at offentliggøre sine regnskaber i næste uge.