I går, 1. november, var det et år siden, at den nye Berlin Brandenburg Lufthavn havde den første afgang, en easyJet flyvning til London Gatwick Lufthavn. Nu et år efter ser det ikke lyst ud for lufthavnen, som blev åbnet i starten af Tysklands hidtil værste COVID-19-bølge. På trods af at lufthavnen har transporteret otte millioner passagerer det første år, har lufthavnen stadig ikke oplevet en ‘normal dag’.
Kontanter er nødvendige for at undgå insolvens
Ifølge Berlin Brandenburg Airports administrerende direktør, Aletta von Massenbach, har lufthavnen brug for en kontant indsprøjtning nu for at undgå insolvens, skriver avisen Tagesspiegel. Sidste måned blev Frankfurt Hahn Lufthavn insolvent. von Massenbach afslørede, at lufthavnen har penge nok til at fortsætte driften indtil første kvartal af 2022, selvom der skal betales en stor gæld allerede i februar.
“At vi stadig mangler så mange penge er super bittert. Vi har en situation, hvor Brandenburg og Berlin besluttede sig for at finansiere den nye lufthavn primært med kreditter. Denne model virker ikke længere, da der mangler indtægter på grund af pandemien.” Udtaler von Massenback til avisen.
Berlin Brandenburg Lufthavn har stadig et overskud af kapacitet på grund af pandemien. Lavpristerminalen, Terminal 5, forbliver lukket indtil videre for at spare penge, og et år inde i pandemien har lufthavnen stadig ikke åbnet sin nye terminal 2. Der er dog planer om, at dette kan ske til påske.
I det første driftsår var der blot 8 millioner passagerer gennem Berlin Brandenburg Lufthavn. Til sammenligning havde Berlins daværende lufthavne Tegel og Schönefeld i juli 2019 3,36 millioner passagerer.