LOT bekræftede, at det søger ikke mindre end USD250 millioner i kompensation fra producenten. Selskabet understreger, at retssagen blev anlagt efter måneders forhandlinger, der ikke har ført til et tilfredsstillende resultat. Flyselskabet advarede tidligere om, at det kunne tage retslige skridt, hvis der ikke blev opnået enighed.
LOT har i øjeblikket fem B737-8’ere i sin flåde, som alle blev leveret forud for den globale grounding af typen. Flyselskabet har yderligere otte i bestilling,
LOT hævder, at groundingen af de leverede fly og udskydelsen af planlagte leverancer kombineret med LOTs hurtige vækst har ført til betydelige tab, da selskabet var tvunget til at wet-lease flere fly gennem dyre kortsigtede aftaler.
LOT har været en loyal Boeing-kunde siden kommunismens fald i 1989, men selskabets forhold til Boeing er blevet påvirket på grund af MAX-problemet.
Flyselskabet har gennem leasingselskaber yderligere otte B737-MAX i bestilling. LOT har været i forhandlinger med disse omkring annullering eller genforhandling af vilkårene B737-8 leverancerne. LOT mener, at forsinkelsen forårsaget af groundingen gør det muligt at annullere aftalerne uden sanktioner.
Boeing afviste at kommentere udviklingen.