Hvis rejsen tager to en halv time eller mindre med tog, er ingen flyvninger tilladt, sådan lyder ideen fra den spanske regering. Både den politiske gruppe De Grønne/EFA i Europa-Parlamentet og Greenpeace har tidligere foreslået at forbyde korte flyvninger inden for Europa. Også i Tyskland og Frankrig er der planer om at forbyde de mest forurenende flyvninger.
Kortdistanceflyvninger er langt mindre effektive end langdistanceflyvninger, fordi en stor del af et flys brændstof forbrændes under take-off. Hvis flyvninger på under 500 kilometer forbydes, ville det reducere CO2-emissionerne betydeligt, da denne type flyvninger tegner sig for 6% Europas CO2 udledning fra luftfart. En finsk analyse antyder, at udskiftning af alle nationale kortdistanceflyvninger med togrejser kunne reducere CO₂-emissionerne med 95 %.
I overensstemmelse med forskeres bekymringer om udledninger fra luftfarten, annoncerede den spanske regering sin hensigt om at forbyde flyvninger på ruter, som kunne klares med tog på mindre end 2,5 timer.”
Imidlertid vil kun få ruter forsvinde. Den spanske Aerovia Podcast nævner dog tre vigtige ruter, Madrid – Valencia, Madrid – Alicante og Madrid – Barcelona. Sidstnævnte er dog meget prestigefyldt. Iberia, Vueling og Air Europa flyver på disse ruter, tilsammen mere end 1.400 månedlige flyvninger.