”Fra selskabets side har vi ønsket at refundere de sidste kunder fuldstændig, og vi beklager at det ikke blive muligt” siger finansdirektør Geir Karlsen i en pressemeddelelse torsdag morgen.
Norwegian er for tiden i en rekonstruktionsproces, hvor man forsøger at enes med kreditorerne om at sikre den videre drift af flyselskabet, eller dele af det. Forhandlingerne sker i både Irland og Norge, fordi selskabet har såkaldte nøgle-datterselskaber registreret i begge lande, og er under konkursbeskyttelse ved både irske og norske domstole.
I den seneste melding fra Norwegian skriver selskabet, at man ”har søgt at finde gode løsninger for en lille del af kunder”, som ikke har fået refusion fra tiden fr den irske rekonstruktionsproces blev formelt igangsat. Det skete først den 18. november sidste år.
”Omkring 98% af refusionskravene som opstod i denne periode, hvor bookingen blev lavet direkte hos os, blev refunderet før vi startede forhandlingerne om en rekonstruktion. I Norge gælder det næsten alle kunder, 99,6 procent” skriver flyselskabet.
De 34.000 kunder, som altså nu går glip af deres lovfastsatte krav om fuld refundering af billetter, skal behandles som individuelle kreditorer i Norwegian-boet.