SAS mangler fortsat at refundere billetkøb til hundredtusindvis af rejsende, der fik deres rejse aflyst, da Corona-pandemien medførte nedlukning af den globale luftfart i foråret. Og nu lader det til, at myndigheders og regeringers tålmodighed med selskabets langtrukne behandling af de mange sager er endegyldigt opbrugt.
I Norge forlanger myndighederne, at det skandinaviske flyselskab har ekspederet samtlige ventende sager inden udgangen af oktober måned, og truer derefter SAS med dagbøder i størrelsesorden 1 mio. NOK fra 1. november.
I Danmark har myndighederne sat fristen for at have ekspederet alle danske mellemværender med kunderne til 15. november, og truer selskabet med en stævning, hvis tidsfristen ikke overholdes.
Og i Sverige er Konsumentombudet, dvs. den svenske Forbrugerombudsmand, på vej med tilsvarende krav, og heller ikke her udelukker man retslige skridt, hvis SAS ikke lever op til kravene. Blandt de mulige svenske sanktioner mod SAS er, at selskabet tvinges til at informere om ventetiden for billetrefusioner i sin markedsføring, skriver avisen Dagens Industri.
SAS selv har hidtil forklaret den langsommelige ekspedition af tilbagebetalingerne med, at de bliver ekspederet manuelt, og at man rent bemandingsmæssigt derfor ikke har kunnet håndtere de mange sager uden forsinkelse. SAS har tidligere lovet, at man ville være færdig med tilbagebetalingerne ”inden nytår”.
De manglende tilbagebetalinger rammer både privatkunder og rejsebureauer, der kan have store beløb i klemme, og dermed ufrivilligt er kommet til at ”låne” penge til SAS i månedsvis. Danmarks Rejsebureau Forenings direktør, Lars Thykier, fortalte i sidste uge, at det for nogle bureauers vedkommende drejer sig om over en million kr. i udestående tilgodehavende, som de i forvejen økonomisk pressede bureauer venter på.