Når Norwegian refunderer billetprisen til en kunde, der har fået aflyst sin flyrejse, skal selskabet have udbetalt kundens oprindelige betaling fra det kreditkortselskab, kunden anvendte til betalingen. Men det sker i mange tilfælde først mange måneder efter, at flyselskabet har betalt kunden tilbage.
Det er branchemediet TTO Scandinavia, som oplyser, at VISA og MasterCard har ”indført nye principper” for frigivelse af kundernes betalinger til Norwegian. Finansdirektør i lavprisselskabet, Geir Karlsen, siger til TTO, at man hos VISA først videresender pengene efter fem-seks måneder, mens MasterCard først vil videresende penge, når man har sikkerhed for, at der er fratrukket et eventuelt forbrug af kundernes ”Cash Points” (Norwegians loyalitetsprogram).
Men da Norwegian er forpligtet til at refundere kunderne umiddelbart og direkte, er selskabet reelt tvunget til at lægge ud for de refunderede billetter, indtil kreditkortselskaberne afleverer de forudbetalte beløb.
Geir Karlsen oplyser til TTO, at Norwegian pr. 1. september har refunderet omkring 5 mia. Norske kr. for aflyste flybilletter siden Corona-krisen satte ind. Han oplyser ikke, hvor stor en del af dette beløb, selskabet har i klemme hos kreditkortselskaberne. Men tilføjer, at refunderingerne har været en ”smertefuld proces for både kunderne og Norwegian, som nu er ved at være overstået”.
Ifølge Geir Karlsen får Norwegian behov for tilførsel af yderligere likviditet i løbet af vinteren, for at sikre selskabets langsigtede overlevelse: ”Vi har fortsat brug for støtte og likviditet for at komme gennem vinteren. Fokus er nu på at finde en løsning, der skal sikre mere likviditet inden påske næste år” siger finansdirektøren til TTO.