Annons:

SAS: Kunder skal måske vente til nytår på billetrefunderinger

Samtidig med at koncernchef for få dage siden beklagede forsinket håndtering af billetrefunderinger og undskyldte sig med en stor sagspukkel, har SAS sendt et brev til Luftfartsverket i Sverige, hvor man vurderer, at tilbagebetalingerne først er gennemført ved næste årsskifte.

Luftfartsverket har bedt SAS om en redegørelse for de stærkt forsinkede tilbagebetalinger til kunder, der har fået deres flyrejser annulleret som følge af Coronanedlukningen i foråret. Og i et svar til den svenske myndighed, dateret 21. august, skriver flyselskabet, at kunder, som frem til midten af juli måned har bedt om refusion for aflyste flyrejser, kan forvente at pengene er tilbagebetalt senest den 31. december 2020.

Datoen 21. august er bemærkelsesværdig, fordi det er fem dage før koncernchef Rickard Gustafsson stod i spidsen for SAS’ seneste regnskabsfremlæggelse. Her oplyste koncernchefen til aktionærerne og offentligheden, at han ”ikke kan love præcis, hvor lang tid det tager”, da han blev spurgt om tidshorisonten for at tilbagebetale kundernes tilgodehavender.

SAS tilføjer i sit svar til Luftfartsverket, at ”antagelsen er baseret på usikre forudsætninger”, og ifølge den norske avis Dagens Næringsliv forudsætter den sene tilbagebetaling, at man iværksætter en række nye initiativer, der skal effektivisere behandlingen af de mange tusinde kundehenvendelser. Det gælder øget digitalisering og tilførsel af personale til at håndtere sagspuklen.

Det norske Forbrugerråd vurderer på baggrund af SAS-svaret til de svenske luftfartsmyndigheder, at flyselskabet reelt låner penge af sine kunder uberettiget i op til ni måneder. ”Det er helt uacceptabelt, siger Lise Blyverket, der er direktør i forbrugerorganisationen, til Dagens Næringsliv. Hun tilføjer, at SAS med sin ageren i sagen ”ødelægger tilliden mellem kunderne og rejsebranchen” og siger, at SAS bør betale kunderne deres tilgodehavender hurtigst muligt – med morarenter.

I Sverige har den langsommelige sagsbehandling ført til, at en gruppe flypassagerer har organiseret sig og rettet kollektiv henvendelse til Kronofogeden for at få deres penge tilbage.

Og i starten af august udtalte den danske transportminister, Benny Engelbrecht (A), at hans tålmodighed med SAS” var sluppet op, og påpegede, at SAS ”har et stort ansvar overfor både kunder og ejerkredsen” til at få ryddet op i tilbagebetalingerne.

SAS forventer på onsdag at få sine obligationsejeres godkendelse af den milliardstore redningspakke, der skal sikre selskabet finansielt efter Coronakrisen. Først den 22. september, hvor SAS-aktionærerne skal stemme om redningspakken, bliver den endeligt vedtaget, og kan gennemføres.

 

 

 

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.