Flyselskabet Jet Time kastede tirsdag håndklædet i ringen, og begærede sig selv konkurs. Den administrerende direktør, Jørgen Holme, betegner i en pressemeddelelse udviklingen som ”utrolig trist” for både medarbejdere og samarbejdspartnere.
Både han og selskabets eneejer, finansmanden Lars Thuesen, tror dog stadig så meget på ideen om et uafhængigt dansk charterflyselskab, at Thuesen for godt en måned siden registrerede et nyt selskab, jettime a/s. Det nye selskab skal, ifølge en pressemeddelelse, videreføre en del af aktiviteterne fra det nu konkursramte Jet Time.
Børsanalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, betegner i Berlingske Jet Times’ skæbne som ”ildevarslende” for de flyselskaber, der ikke har modtaget målrettet statsstøtte under Corona-krisen. ”Selskaber som Jet Time er fløjet helt under radaren i forhold til hjælp, hvor der har været hjælp til SAS og lufthavnen. Særligt charterselskaberne har ikke fået en tøddel udover lønkompensation, og den har ikke været skruet sammen til piloter med høje lønninger. Dem, der ikke får målrettet støtte, står til at dø, som det er i branchen nu”, siger han.
Jacob Pedersen tilføjer dog, at netop Jet Time også før Corona-krisen, var under økonomisk pres: ” De har haft en lidt tumultarisk tilværelse, men har været i gang med at lave en stærk genopretning. Selv om man tjente penge sidste år, var det langt fra nok, når krisen rammer så hårdt, som den gør med Corona” lyder det fra luftfartsanalytikeren.