Charlotte Svensson er ny Executive Vice President og Chief Information Officer i SAS. Travel News mødte hende til et interview om hendes nye stilling.
Tillykke med det nye job som Chief Information Officer i SAS. Hvorfor valgte de dig?
Mere generelt tror jeg, at min brede erfaring fra både forretnings- og digitaludvikling i brancher, der virkelig udsættes for disruption, var en medvirkende faktor. At jeg også har en dyb teknisk baggrund og erfaring med at betjene et operationelt komplekst IT-miljø var nok ikke en ulempe. Min passion er at bruge teknologien til at udvikle virksomheden.
Hvad laver en Chief Information Officer i løbet af dagen?
Sammen med teamet (IT og Digital-afdelingen) sikrer og udvikler vi vores digitale løsninger og IT-løsninger, så de fungerer i en operationel forretning 24/7. I mit ansvar ligger både infrastrukturen med hensyn til IT, men også til alle systemer og digitale løsninger til vores interne og eksterne kunder.
Du skal gøre SAS endnu mere digitalt, hvis vi forstår SAS’ pressemeddelelse. Hvordan?
At drage fordel af alle digitaliseringens muligheder. At bruge ny teknologi til SAS’ fordel. Vi lever i en stadig mere digitaliseret verden, hvor flybranchen gennemgår en transformation fra manuel til automatiseret.
Hvad synes du om SAS seneste reklamer?
Interessant, at en reklame skaber så stærke reaktioner, siger en del om styrken i varemærket. SAS er stolt af vores skandinaviske arv, og det var formålet med at vise, trist at budskabet gik forbi.
Flere af personalet har været skeptiske, forstår du dem?
Enhver har ret til sin egen mening. Som en tidligere medarbejder i mediebranchen har jeg måske et andet syn på formålet med reklamen og ser ikke rigtig på det på samme måde.
Din vigtigste lektion fra Postnord?
Hvordan det er at arbejde i en lovgivningsmæssig virkelighed, der begrænser muligheden for at drive virksomheden på den mest effektive måde. Reguleringsændringer er svære at komme med, og de følger aldrig med teknologiudviklingen.
Du har også været i Bonnier News (svensk mediekoncern red.), hvad lærte du der?
At det handler om journalistikken, det er essensen. Det er vigtigt fra alle aspekter. Personligt, kommercielt og socialt. Også hvor vigtigt det er at virkelig gribe ind og bruge alle mulighederne med digital udvikling, men også hvor vigtigt tempoet er i forandringen. I en dagsavis er hvert minut vigtigt, ligesom et flyselskab.
Hvordan starter du din arbejdsdag?
Jeg starter min arbejdsdag med altid at opdatere mig selv og prioritere, da ingen dag er den samme.
Hvad ville få dig til at skifte arbejdsgivere?
Ingenting.
Rejsebranchens største udfordring?
Vi ser en ændring i omverdenen, hvor bæredygtighed er blevet et vigtigt fokusområde. Vi må tage dette meget alvorligt, hvilket jeg er stolt af, at SAS gør. Nogle taler om at holde op med at flyve, det tror jeg ikke på, lad os i stedet udnytte de udviklingsmuligheder, der findes og vil eksistere for at løse det. Jeg vil ikke se en verden, der ikke rejser. Rejse skaber kulturel udveksling, fremmer ydmyghed, forståelse og viden. Bæredygtighed handler om at tænke og finde løsninger indefra. SAS arbejder med bæredygtighed for at sikre generationer af rejsende.
Navn: Charlotte Svensson
Titel: Executive Vice President og Chief Information Officer
Familie: Mand og barn
Alder: 52
Bor: Ekerö
Sidste tur: København og Oslo
Foretrukne hotel: Rambagh Palace, i Jaipur.
Foretrukne færgeselskab: shuttlebåden mellem Ekerö og byen, fantastisk!
Foretrukne rejse-app: SAS-appen, hvor du ud over at booke en rejse, ser din Eurobonus-konto, kan deltage i vores rejsemagasin Scandinavian Traveler og menuen ombord. Ellers er jeg en hyppig bruger af alle rejse-apps.
Flyselskaber, jeg foretrækker at rejse med: Jeg har været en hyppig flyer med SAS i meget lang tid. Jeg har altid prioriteret at rejse med SAS, allerede før jeg tiltrådte min nye stilling.
Foretrukne destination: Hjem til Värmland.
Min drømmerejse: Bora Bora.
Vi ved ikke dette om dig: Jeg har en stor familie, 4 egne børn, 4 bonusbørn og 2 hunde.