Bestillingerne på nye fly er fløjet ind hos Airbus, mens konkurrenten Boeing har været i krise. Men grundet milliardbøder til den franske flyproducent endte det alligevel med underskud i 2019.
Airbus havde et underskud på 10,2 milliarder kroner sidste år trods en stor ordreforøgelse ifølge årsresultatet for 2019.
Tabet skyldes, at virksomheden for nylig har accepteret at betale ca. 27 milliarder kroner i bøder til Frankrig, Storbritannien og USA efter at have været undersøgt for korruption og bestikkelse i perioden 2004–2016.
Det er første gang siden 2009, at den europæiske luftfartsgigant går i underskud. I 2018 havde virksomheden et overskud på 22 milliarder kroner.
Mange ordrer
Til trods for underskuddet havde Airbus en kraftig stigning i ordrebogen i 2019 – 46 procent – som følge af, at konkurrenten Boeing er plaget af flyveforbuddet af 737 MAX-flymodellen.
Omsætningen i 2019 endte på 530 milliarder kroner, en stigning på 10 procent sammenlignet med 2018.
– Vi har opnået meget i 2019, hvor vi leverede et stærkt underliggende resultat drevet af levering af kommercielle fly, skriver Airbus’ administrerende direktør, Guillaume Faury, i en pressemeddelelse.
Antallet af ordrer på kommercielle fly steg til 768 sidste år sammenlignet med 747 i 2018. I år forventer virksomheden at levere 880 kommercielle fly.
Ledelsen byttet ud
Forliget efter korruptionsundersøgelserne betyder, at virksomheden har efterladt en turbulent periode. Hele topledelsen er gradvist blevet erstattet, og sidste år trak topchefen Tom Enders sig.
Udover at Airbus skal betale milliardbøder, har problemerne med militærflyet A400M kostet virksomheden 9 milliarder kroner. Airbus har også mistet indtægter på, at Tyskland har standset al eksport af militært udstyr til Saudi-Arabien som følge af krigen i Yemen.
I 2020 forventer Airbus et driftsresultat på cirka 56 milliarder kroner.