En opgradering af vejrtjenesten fra svenske AVTECH kan reducere Norwegians CO2-udledningen med yderligere 10-15.000 tons om året.
Mængden af CO2, der udledes fra luftfarten, er direkte relateret til mængden af brændstof, der bruges.
Norwegians piloter har anvendt vejrtjenesten AVTECH siden 2018, hvilket har medført en brændstofbesparelse på 16.000 tons CO2 om året. Nu har Norwegian taget AVTECH’s nye og opgraderede vejrtjeneste, Aventus Cruise Optimizer, i brug. Den opgraderede version af værktøjet kan reducere CO2-udledningen med yderligere 10-15.000 tons om året.
Værktøjet AVTECH giver Norwegians piloter adgang til avanceret vejrdata, der overføres til flyets systemer og dermed bidrage til en mere effektiv tur rejse og lavere brændstofforbrug.
– Nu kan jeg fortælle systemet, hvad vores præcise vægt er, når vi har lukket dørene, og så fortæller det mig, hvilken flyverute, der er den optimale i forhold til vægten. Samtidig kan vindforholdene på en tur for eksempel til Paris ændre sig, mens vi er i luften. Det tager tjenesten også højde for og foreslår mig at korrigere flyvehøjden undervejs, så vi flyver mest muligt brændstofeffektivt, siger Søren Hofgaard Møller, kaptajn i Norwegian.
Tjenesten beregner de mest brændstofeffektive flyvehøjder for hver enkelt flyvning afhængig af vægt, vind og vejr. Det er baseret på blandt andet antallet af passagerer, distancen, højden og hastigheden. Jo flere detaljer, der lægges ind, desto mere brændstoffektivt kan flyveturen planlægges.
Den opgraderede tjeneste er allerede taget i brug på samtlige Norwegians 737-800 fly, der alle anvendes på ruter i Skandinavien og Europa.