Travel News var med i Københavns Lufthavn, da SAS fremviste sit nye fly. Fra 28. januar næste år kan rejsende opleve verdens mest moderne og mest brændstofeffektive langdistancefly i nyt design.
Rejsende med SAS kan opleve flyvninger på Airbus A350, som er indrettet med nye sædetyper og unikke løsninger udviklet specielt til SAS. Flytypen er baseret på ny teknologi, som ifølge SAS resulterer i et af branchens mest effektive, komfortable og avancerede fly.
– Flyet er en af vores største investeringer, og vi kan nu give vores passagerer en endnu mere enestående rejseoplevelse. Sammen med det nye livery er A350 symbolet på en mere bæredygtig og konkurrencedygtig fremtid for SAS, siger Rickard Gustafson, President & CEO, SAS.
SAS’ designere og teknikere har designet en kabine, som forbedrer komfortniveauet og samtidig minimerer vægten og dermed reducerer CO2-udledningen. Ifølge direktøren reduceres CO2-udledningen med 30 procent i forhold til de fly, de erstatter, og støjniveauet mindskes med 40 procent.
– A350 er en milepæl i den omfattende fornyelse af SAS-flåden, der vil bestå af markedets mest moderne fly. Vi glæder os til at byde vores passagerer velkommen om bord på dette topmoderne fly, siger han.
Det første A350, Ingegerd Viking, indsættes i trafik den 28. januar 2020. Det får base i SAS-knudepunktet i København og kommer det første år til at flyve på syv ruter, herunder Chicago, Beijing, New York, Tokyo, Shanghai, Hong Kong og San Francisco.
Som en del af moderniseringen af kort- og langdistanceflåden modtager SAS i alt 96 nye Airbus-fly inden udgangen af 2023: A320neo (80), Airbus A330 Enhanced (5), Airbus A350 (8) og Airbus A321LR (3).
Fakta om SAS’ Airbus A350
Ifølge SAS har 350 markedets mest støjsvage kabine, et forbedret lufttryk, mere frisk luft og avanceret styring af temperatur og luftfugtighed.
Samtidig er loftet det højeste i branchen, et design med mere lodrette vægge giver mere skulderplads, og bagagehylderne er de største på markedet. Flyet har desuden et halefinnekamera, så hele flyvningen kan følges på alle skærme.
- SAS Business. Her er 40 sæder med en IFE-skærm på 18,5” med højere opløsning, pc-strøm og high-power-USB. Sæderne har separat kontrol af ryglænet, mere holdbar polstring og et nyt bakkebord, som kan foldes dobbelt og har en holder til personlige ting. Sengene på SAS Business måler mindst 196 cm, nogle er endnu længere, og SAS har installeret et solidt fodgærde, som også kan give let fodmassage.
SAS har udviklet et nyt velkomstområde ved indgangsdøren, hvor rejsende møder et nyt indrettet område med indbygget lys og andre designfunktioner. Under flyvningen fungerer dette område som forfriskningsbar for rejsende på SAS Business.
- SAS Plus. Her er 32 sæder, der er en helt ny type hos SAS. De har fodskammel med fodstøttefunktion, 13,3” IFE-højopløsningsskærme, pc-strøm og high-power-USB. Der er en deler, som tydeligt adskiller SAS Plus fra resten af flyets kabiner.
Rejsende på SAS Plus og SAS Go kan nyde en særlig snackshop, som er beregnet til at opmuntre passagererne til at rejse sig op og bevæge sig for at booste sundheden om bord.
- SAS Go. Her er 228 sæder med 11,6” IFE-højopløsningsskærme, high-power-USB og et bord, der kan foldes dobbelt og har en vandflaskeholder. Kabinen er indrettet med en ”cross aisle” passage gennem SAS Go, som både er til gavn for passagerer og besætning.
A350 har også et nyt, forbedret arbejdsmiljø for besætningen. Ud over otte rummelige senge til kabinepersonale og piloter er køkkenet redesignet, så der er bedre og større arbejdspladser. Derudover har A350 tablets, der kan gøre servicen mere personlig og gøre det lettere for besætningen at rapportere tekniske fejl, eksempelvis i forbindelse med vedligeholdelse.
SAS AIRBUS A350
- Antal fly: 8
- Antal sæder: 300 (40 SAS Business/32 SAS Plus/228 SAS Go)
- Maks. takeoff-vægt: 268 tons
- Maks. last: 50 tons
- Længde: 66,9 m
- Vingespænd: 64,8 m
- Marchhastighed: 910 km/t/570 mph
- Rækkevidde: 13.800 km
- Brændstofforbrug: 0,028 liter/sæde pr. km
- Motor: RR Trent XWB