Københavns Lufthavn kunne ikke slå sidste års julirekord i antallet af passagerer. Ifølge lufthavnsdirektøren skyldes det to konkurser og vejret. Til gengæld er passagerernes tilfredshed med lufthavnen steget.
I alt har 3.109.498 været igennem terminalerne i Københavns Lufthavn i juli. Det er ca. 38.000 færre end juli sidste år. Til trods for passagerfaldet i lufthavnen understreger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn, at det har været en travl måned:
– Vi har haft rigtig travlt i juli – både med de mange, der rejser ud og nu med de mange, der kommer hjem fra ferie, siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.
Han fortæller, at lufthavnen havde 14 dage med flere end 100.000 rejsende igennem terminalerne.
Årsagen til at tallet ikke er steget i forhold til sidste år, forklarer lufthavnen, skyldes konkurser i flyselskabet Primera Air og WOW Air, der fløj meget charter- og ruteflyvning, som ikke er blevet samlet op af de andre flyselskaber.
Også vejret skyldes, at rejselysten ikke har været lige så stor som sidste år:
– Nu er vejret naturligvis ikke hele forklaringen. Men en virkelig solrig sommer som i 2018 betyder, at lidt færre vælger at flyve på sommerferie sydpå året efter. Og omvendt. Har det været en virkelig dårlig sommer, så er der flere, der bestiller rejser til den næste, fortæller Thomas Woldbye.
Når det gælder Indenrigs har flyselskaberne reduceret med 1,7 procent færre afgange og ankomster. Samlet falder antallet af indenrigsrejsende med på 10,1 procent til 89.683.
I disse år investerer lufthavnen over 2 milliarder kroner om året på at skabe mere plads og bedre service til de rejsende, til flyselskaberne og de flere end 700 virksomheder i lufthavnen – og det viser sig allerede at gavne lufthavnen. Deres nye tilfredshedsundersøgelse viser, at tilfredsheden i årets seks første måneder er vokset fra 80 til 87 procent af rejsende, som er tilfredse eller særdeles tilfredse med servicen, faciliteterne og rejsen gennem lufthavnen.