Brancheorganisationen Horestas administrerende direktør, Katia K. Østergaard, har været ude i et debatindlæg i Børsen og fortælle hendes utilfredshed med regeringens nye overvejelser om en passagerafgift på flyrejser.
I sidste uge oplyste transportminister, Benny Engelbrecht (S), at en ny passagerafgift for flyrejsende kan være på vej. Regeringens målsætning er at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030.
Det har fået brancheorganisationen Horestas administrerende direktør, Katia K. Østergaard til tasterne. I et debatindlæg i Børsen udtrykker hun klart sin utilfredshed med den nye regerings overvejelser om passagerafgift på fly. Hun henviser til andre lande, der har indført en passagerafgift på flyrejser:
– Med undtagelse af Sverige er der ingen lande med en form for afgift på flyrejser, der har set et fald i antallet af flyvninger. Dermed er der heller ikke meget hjælp at hente fra en flyskat i regeringens jagt på at nå de 70 pct. CO2-reduktion, skriver Katia K. Østergaard.
Hun beskriver også, hvordan Dansk Luftfart i forvejen har stort fokus på bæredygtighed med blandt andet et mål om at være CO2-neutrale i 2050. Hun mener dermed, at statens indblanding vil gøre det sværere for branchen at nå målet:
– En flyskat vil i den forbindelse alene bidrage til at forringe flyselskabernes økonomi og dermed det økonomiske råderum til at udvikle de grønne løsninger. Det giver absolut ingen mening, skriver Katia K. Østergaard.
– Vis nu branchen tilstrækkelig tillid og drop de symbolske afgifter, der helt åbenlyst ikke gavner klimaet i sig selv, afslutter hun.
Sverige indførte sidste år en flyafgift, hvor flyselskaberne betaler enten 60, 250 eller 400 svenske kroner per passager, alt efter hvor lang flyveturen er. Også i Norge vedtog de en afgift tilbage i 2016, hvor flyselskaberne betaler en fast skat på 83 norske kroner per passager.