I 2017 startede Widerøe et projekt for at sikre elektrisk flydrift og nuludslip for deres næste generations kortdistancefly. De dukkede i år op til Paris Air Show for blandt andet at mødes med aktører i flybranchen med samme høje bæredygtige ambitioner.
Under Paris Air Show var flere aktører til stede fra verdens flyselskaber. En af dem var fra det norske flyselskab Widerøe, som blev repræsenteret af Andreas Kollbye Aks, der er vicedirektør for drift i Widerøe.
Det skriver det norske medie E24.
Andreas Aks skal lede flyselskabet mod deres næste generations kortdistancefly. Han var i Paris for at møde leverandørerne og forsøge at få fly- og motorproducenter til at fremme den grønne teknologi og tilpasse sig til Widerøes bæredygtige behov.
– Vi vil være først (med el- eller hybridfly red.), men håber egentlig på at blive slået. For jo før vi sænker emissionerne i branchen jo bedre, siger Andreas Aks til E24.
Han forventer, at Widerøe vil have fornyet flyflåden inden 2030 med hybridfly eller el-fly. Han understeger dog, at det kræver, at der også er andre aktører, som vil arbejde frem mod mere bæredygtige fly:
– Men det afhænger af fokusset, det får i branchen. Vores vigtigste opgave er at vise, der allerede findes et marked for sådanne fly, fortæller Andreas Aks.
Widerøe har været til møde med den israelske virksomhed Evation, der fremviste en prototype af deres elektriske fly med plads til ni passagerer. Derudover samarbejder Widerøe også med Rolls-Royce, som har et teknologikontor i Norge.