Nasa investerer i emissionsfri passagerfly. Nu samarbejder otte institutioner om at udvikle et el-fly, hvor superkølet flydende brint vil drive brændselsceller, skriver Ny Teknik.
Flyrejser i USA forventes at stige med 90 procent i løbet af de næste 20 år. For at imødekomme de øgede emissioner, som stigningen vil medføre, vil Nasa fremskynde flyets overgang fra fossile brændstoffer til el-drift. Til opgaven har de involveret en række amerikanske videregående uddannelsesinstitutioner.
I tre år vil Nasa pumpe seks millioner dollars i CHEETA – the Center for Cryogenic High-Efficiency Electrical Technologies for Aircraft. Otte videnskabelige institutioner er en del af projektet, som ledes af forskere ved University of Illinois.
– I bund og grund er programmet fokuseret på at udvikle en helt elektrisk flyplatform, der bruger flydende brint ved meget lave temperaturer som en metode til energilagring, siger Philip Ansell fra Department of Aerospace Engineering på Grainger College of Engineerings til det svenske medie Ny Teknik.
Han fortæller, at brintens kemiske energi omdannes til elektrisk energi gennem en række brændselsceller, som skal køre motoren.