Norwegian har annonceret et tab på over 500 mio. norske kroner, som er præget af lavere omkostninger, højere indtægter og flymodellen Boeing 737 Max 8, der bliver holdt på jorden verden over.
Otte millioner personer fløj med Norwegian i første kvartal 2019. Det er en stigning på ni procent i forhold til sidste år.
Det stigende passagertal har gjort, at omsætningen steg med 14 procent til otte milliarder norske kroner i første kvartal. De har ændret strategien fra vækst til lønsomhed, der allerede har ført til besparelser for 467 millioner norske kroner i året første kvartal.
Den øgede omsætning skyldes større trafik på interkontinentale rejser og øget trafik i Norden, skriver selskabet, til trods for at deres 737 Max-fly blev taget ud af drift i marts.
Næsten 2 milliarder i minus
Flyselskabet havde et underskud før skat på 1,98 mia. norske kroner i 1. kvartal i år, som er 515 mio. norske kroner mindre end resultatet i samme periode sidste år.
Koncernchefen Bjørn Kjos er ikke tilfreds med milliardunderskuddet. Men selvom første kvartal normalt er et vanskeligt kvartal for skandinaviske flyselskaber, mener han dog, at Norwegian har en positiv udvikling:
– Vi ser en positiv udvikling på flere områder i dette kvartal til trods for 737 MAX-problemerne. Vi har iværksat en række tiltag, der skal forbedre lønsomheden ved at reducere omkostninger og øge omsætningen, siger Bjørn Kjos.
Han understregede også udsættelsen af flyleverancer fra Airbus og Boeing som en vigtig del af jobbet for at gøre Norwegian rentabel. Udsættelserne betyder, at selskabet sparer over 18 mia. NOK. I gæld og kapitaludgifter i år og næste år.
Norwegian går ud fra, at Boeings 737 Max 8-fly er tilbage på vingerne igen i anden halvdel af august, fortalte Bjørn Kjos, da han kommenterede Norwegians resultater i Oslo torsdag formiddag. Han forventer et tab på 300 til 500 millioner norske kroner inden for de næste to kvartaler.