Lønningerne er høje men ikke på lige fod med kolleger i hele Europa. SAS-piloterne er ikke tilfredse med deres forhold og truer med strejke. Global mangel på piloter betyder, at piloterne sidder med et guldkort på hånden i forhandlingerne, ifølge flyekspert Jan Ohlsson.
Forhandlingerne mellem SAS og piloterne i Danmark, Norge og Sverige er nået til vejens ende. For meget weekendarbejde, uforudsigelige arbejdstimer og lønninger, der halter efter, frustrerer piloterne.
Tiden, hvor piloten blev set som et glamourøst erhverv med generøse vilkår og luftige arbejdsskemaer, kan være overstået.
Ifølge mediet Svenskt Näringsliv er gennemsnitslønnen for svenske SAS-piloter SEK 93.000 pr. måned. Det svarer til 66.500 kr. om måneden. Det er et tal, som piloterne ikke selv genkender.
Ifølge flyeksperten Jan Ohlsson er pilot stadig et højtlønnet erhverv:
– I alle store virksomheder, fra Ryanair til Norwegian til SAS, er pilot et højt lønnet erhverv på alle måder, siger Jan Ohlsson.
Han mener, at branchen har ændret sig på forskellige måder, som påvirker piloternes arbejdssituation. Øget kommerciel rejse betyder højere pres på weekendture og ture i ferieperioderne, og ændring af rejsemønstre betyder hurtige ændringer i planlægningen for flyselskaberne. Det påvirker piloternes arbejdsplaner, ifølge Jan Ohlsson:
– Det er en vigtig indkomst for SAS at flyve ferierejsende i weekenden. Før stod flyflåden ofte stille. Nu ruller den så meget som muligt, siger Jan Ohlsson.
Flere weekendjobs kan også være en konsekvens af en generel pilotmangel, som også ses globalt. FN’s luftfartsorganisation ICAO beregnede sidste år, at 620.000 piloter er nødvendige i 2036, og at 80 procent af dem skal uddannes til den tid.
Jan Ohlsson mener, at det kan give piloterne en fordel i forhandlingerne:
– Piloter har på en eller anden måde en global jobsikkerhed. De får job, når de vil, bare de er uddannet i den rigtige flytype. SAS har flytyper som Boeing og Airbus, og manglen på piloter og antallet af pensionsafgange er relativt stor, siger Jan Ohlsson.
Halter efter i løn
Ifølge Wilhelm Tersmeden, ordfører for SAS-sektionen i Svensk Pilotforening, mener piloterne i SAS, at de har haltet bagefter med hensyn til løn sammenlignet med andre skandinaviske og europæiske kolleger:
– Vi kan bevise, at vi har haltet efter både på serviceydelser og på lønningerne. Vi har hjulpet virksomheden, og nu når det går godt for SAS, vi vil tale om de forskelle, der har gjort, vi halter efter, siger han.
Han ønsker ikke at give nogen tal for piloternes lønninger, da det er komplekst, og fordi karrieren ser anderledes ud for forskellige piloter. Han mener, ar det giver et forkert fokus på forhandlingerne.
1.300 piloter
SAS har mere end 30 millioner passagerer hvert år og opererer over 800 fly om dagen. Flyselskabet har 1.300 ansatte piloter, ifølge data fra TT 2016.
WTO SAS Pilot Group, som samler 95 procent af piloterne i Danmark, Norge og Sverige, har varslet om konflikt med totalt arbejdsnedlæggelse fra 26. april i alle tre lande.
Kilde: SAS, SAS Pilot Group