Annons:

Miljøforsker: Klimatiltag er bare pynt

At det koster SAS ekstra for at give kunderne deres gode klimabevidsthed hjælper ikke miljøet, mener klimaforsker.

Klimakompensation betyder, at du betaler penge til internationalt godkendte projekter, der reducerer udledningerne svarende til, hvad flyselskabernes aktivitet fører til.

– Vi gør det, fordi vi ønsker at bidrage til reducerede udledninger globalt. Både unge og euro-bonusmedlemmer skal udover vores egne medarbejdere kunne flyve med god miljøbevidsthed, siger Knut-Morten Johansen, kommunikationschef hos SAS, til NRK.

Klimaforsker Glen Peters i Cicero mener dog, at klimakompensation kun er billig pynt, der skal lette vores dårlige klimabevidsthed:

– Uanset hvordan du regner på det, vil udledningen ikke falde ned, når du flyver. I bedste fald bidrager klimakompensation kun til lidt bedre konkurrencevilkår for vedvarende energi, sigerGlen Peters.

Det eneste, som ifølge ham virker, hvis vi ønsker at reducere udledningen, er ikke at flyve, forklarer Glen Peters. Målet med klimatiltag er at bringe udledningen i nul, men han mener ikke, at det sker med klimakompensation.

Knut-Morten Johansen påpeger, at klimakompensation kun er en af flere dyre miljøforanstaltninger.

– Vi er også en del af det europæiske kvotesystem. Desuden investerer SAS 40 mia. kr. I de nyeste, mest klimavenlige flytyper, og gør en ekstremt ambitiøs investering i dyrt, avanceret biobrændstof. Det er ikke “billig pynt”, understreger han.

Forskning fra det videnskabelige medie Nature viser, at luftfart snart er den største køber af klimakompensation. Undersøgelsen konkluderer, at det ikke vil medføre reducerede udledninger, fordi langt størstedelen af projekter vil have fundet sted uden støtte fra luftfart og andre, som kompenserer deres udledninger.

Kommentarer är stängda.

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.