Der er været nedgang i salget i regnskabsåret 2018 for rejsebureauet FDM Travel. Stor konkurrence har givet et negativt resultat for virksomheden med en samlet tilbagegang 10 mio. kr i årsresultatet.
Omsætningen faldt endnu en gang for FDM Travel og ender i 2018 på 328.000 tkr. i forhold til omsætningen i 2017 på 421.000 tkr.
Faldet i salg og indtjening skyldes ifølge FDM Travel en stigende konkurrence i Europa og særligt deres onlinesalg.
FDM Travel driver rejsebureau i større byer over hele landet og online. De tilbyder individuelle kør-selv-ferier og arrangerer rundrejser med rejseleder, storbyferier samt gruppe- og erhvervsrejser med fokus på USA, Canada, Australien, New Zealand, Sydafrika og Europa.
Det manglende salg og omsætningen giver et samlet fald på over 10 mio. kr. i forhold til 2017, der endte med et overskud på 6,7 mio. kr. I 2018 ender de med et samlet resultat før skat med et tab på 3,5 mio. kr.
Det negative årsresultat ender med at give et lille fald i egenkapitalen fra 20,3 mio. kr. i 2017 til 17,5 mio. kr. i 2018.
FDM Travel kan til gengæld glæde sig over, at de langsigtede- og kortsigtede gældsforpligtelser er faldet med næsten 30 mio. kr. til samlet 67,1 mio. kr.
De melder, at en mindre vækst i selskabets aktiviteter forventer at give et positivt resultat for 2019.
Det afhænger ifølge dem selv af øget trafik på deres digitale platform, som de vil fremme ved at fokusere på kør-selv-pakker og rundrejser med dansk rejseleder.