En international undersøgelse viser, at forretningsrejsende ønsker et større fokus på wellness blandt virksomhederne.
Flere virksomheder har ikke den fokus på velvære, som de forretningsrejsende ønsker. Det viser en ny undersøgelse fra BCD Travel.
De har spurgt 53 travel managers fra hele verden.
72 procent af respondenterne nævner, at hente og beholde talenter i virksomheden er den første årsag til, at wellness er vigtigt.
Undersøgelsen viser, at 55 procent af respondenterne har et velvære-program på arbejdspladsen, men kun 11 procent af dem udarbejder et program for deres firmarejser.
– Ved at bidrage til et wellness-program for rejsende, der holder erfarende erhvervsrejsende som f.eks. salgsansatte tilfredse, kan travel managers hjælpe en virksomhed til at overgå deres konkurrenter og dermed skabe en effekt, der er meget større end bare glade rejsende, siger Jorge Cruz, global salgs- og marketingdirektør i BCD Travel.
Undersøgelsen viser, at der er en stor forskel mellem, hvad travel managers synes er vigtigt for en erhvervsrejse, og hvad de selv har i deres rejseprogrammer.
De synes blandt andet, at sunde menuer, psykologisk støtte og afslapning efter en lang rejse er essentielt for en rejse i arbejdstiden, men det er de færreste af virksomhederne, der selv har det i deres rejseprogrammer.
– Forretningsrejser kan være udmattende. Forskning afslører, at rejsende kan få en mere positiv rejseoplevelse med nogle enkle greb som kabine-opgraderinger, restaurantanbefalinger og tilbud om hoteller med fitness-faciliteter, siger Natalia Tretyakevich, researchchef i BCD Trave.
Ifølge BCD Travel kan man forbedre rejseprogrammerne i virksomhederne ved blandt andet at have wellness-initiativer, inkludere lounge-adgang, måle rejsendes tilfredshed gennem regelmæssige undersøgelser og tilføje flere hoteller, der tilbyder fitness og wellness-faciliteter til programmet.