Nu sætter CPH fuld fart på sine klimaambitioner og fortsætter udvidelserne i såvel rutenet som lufthavnsbygninger.
Københavns Lufthavne A/S vurderer, at lufthavnens klimapåvirkninger allerede i år kan reduceres markant, så lufthavnen bliver den første CO2-neutrale lufthavn i verden. Frem til 2030 kan det dog kun ske ved samtidig at kompensere for CO2-udslippet.
– I 2018 gennemførte vi energibesparelser på i alt 7,2 GWh. Siden 2013 har vi opnået energibesparelser på samlet set 30,8 GWh. Det betød, at CO2-udledningen i 2018 faldt fra 1,3 kg CO2 pr. passager i 2013 til 0,96 kg i 2018, svarende til 26%”, siger lufthavnsselskabets direktør, Thomas Woldbye.
– De udenlandske rejsende kommer til en lufthavn, hvor vækst og bæredygtighed skal være to sider af samme sag. I 2018 arbejdede vi fortsat med at reducere CO2-udledningen i lufthavnen. Mange energisparende aktiviteter er i gang, eksempelvis udskiftning til LED-lys og udskiftning af ventilationsanlæg.
Med vores nye klimastrategi er første store mål, at vi senest i 2030 helt får elimineret CO2-udledningen fra lufthavnen og landtrafikken til og fra lufthavnen. Indtil vi når det mål, vil vi allerede her i 2019 gøre driften af lufthavnen CO2-neutral ved at kompensere for vores udledninger. Det vil vi gøre frem til 2030-målet er nået. Så vi har travlt, men sammen med den øvrige danske luftfartsbranche vil vi sætte os i spidsen for at få gjort dansk luftfart klimavenlig, siger Thomas Woldbye.