Krav om omstilling er ikke nok – der skal belønninger på bordet, vurderer flyselskab efter svensk forslag en ”reduktionspligt” på CO2-udledning fra fly.
Et udvalg, nedsat af Sveriges regering, fremlagde mandag en række forslag til, hvordan passagerflyvning fremover bliver mere klimavenligt. En af kernerne i det svenske forslag er at indføre en ”reduktionspligt” for flyselskaberne, som over tid skal sikre, at langt flere flyvninger gennemføres med biobrændsel.
Men udspillet bliver mødt af kritik fra SAS. Flyselskabet vurderer, selvom en reduktionspligt vil have en ”vis effekt”, kan forslaget ikke stå alene. Tværtimod skal det underbygges med ”incitamenter”, der støtter og muliggør øget produktion af ”omkostningseffektivt biobrændsel”.
”Forslagene fra udvalget skal kompletteres med incitamenter, så det lønner sig for ambitiøse flyselskaber at gå forrest og mindske udslippet, også gennem andre effektive omstillings-initiativer” lyder det således i en pressemeddelelse fra det skandinaviske flyselskab.
– SAS tager klimaudfordringen alvorligt, og vi vil gerne omstille os hurtigere. En begrænsning i den foreslåede reduktionspligt er, at den ikke giver nogen incitamenter for ambitiøse flyselskaber. Det bliver nødt til at være mere attraktivt at gå forrest, forklarer Lars Andersen Resare, der er Holdbarhedschef i SAS.
SAS’ nuværende klimamål er at reducere sin klimapåvirkning med 25 pct. i 2030, i forhold til 2005. Dette mål vil selskabet nå med sin nuværende strategi, der går ud på at modernisere flyflåden. Desuden regner SAS med at ”op mod 20 pct” af selskabets flyvninger i 2030 skal gennemføres med biobrændsel.
– Vi har en klar strategi om, på langt sigt, at reducere vores udslip, og en målsætning om at være førende i verden i denne omstilling. Det er vigtigt at vi fokuserer på de mest omkostningseffektive veje til at reducere vores udslip. Det handler om investeringer i energieffektive fly, en mere effektiv logistik samt at øge brugen af biobrændsel, siger Lars Andersen Resare.