Ryanairs topchef, Michael O’Leary tager igen overskrifter, denne gang på den amerikanske TV-station CNBC. I et interview i programmet CNBC Monday vurderer O’Leary, at enten SAS eller Norwegian må dreje nøglen om i løbet af den kommende vinter, primært fordi begge selskaber har udsat sig for ekstremt stor risiko ved ikke at sikre deres brændstofpriser i et marked, hvor olieprisen er skarpt for opadgående.
”Denne vinter er grum at se frem til. Det skyldes en kombination af stigende oliepriser, hvor Ryanair har sikret sig, men vores konkurrenter har gamblet, og hvor billetpriserne vil falde på grund af stor overskudskapacitet” vurderer O’Leary i TV-udsendelsen.
Han tilføjer, at der vil komme konkurser blandt større flyselskaber i vinterens løb, og at industrien generelt ”nok kigger på en fire til fem år lang nedtur fra nu”. Både SAS og Norwegian bliver nævnt ved navn som sandsynlige konkursofre af Ryanair-bossen.
Overfor nyhedsbureauet Ritzau afviser den danske luftfartsanalytiker, Jacob Pedersen, Sydbank, dog O’Leary’s dystre forudsigelse, i hvert fald for SAS’ vedkommende: ” Jeg er helt overbevist om, at SAS ikke går konkurs til vinter. Ved seneste regnskab havde SAS 8,5 milliarder svenske kroner i kassen. Og de forsvinder ikke på en vinter” siger Pedersen til nyhedsbureauet.
Han tilføjer dog, at situationen for Norwegian ikke er helt så afklaret: ”De er noget dårligere kørende. De har givet store underskud. Så Norwegian kan få brug for flere penge, men som det store, norske prestigeprojekt de er, så er jeg sikker på, at de kan skaffe dem” lyder vurderingen.