Turismevirksomheder er bagud med digitalisering – frygter for konkurrenceevne

0

I en ny rapport undersøges de nordjyske turismevirksomheders digitaliseringsparathed – og den viser, at der er rum for udvikling. Dansk Kyst- og Naturturisme og Erhvervshus Nordjylland har derfor indledt et samarbejde om at styrke de nordjyske turismevirksomheder.

De nordjyske turismevirksomheder har problemer med at udnytte digitaliseringen og teknologier til deres fordele. Det viser en ny undersøgelse fra Aalborg Universitet og Nordjysk Virksomhedspanel.

– Mange virksomheder er enormt usikre på, hvordan de skal respondere på de teknologiske muligheder, som markedet byder på, siger Rasmus Friis Sørensen, innovationschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.

I interviews siger turismevirksomhederne bl.a., at en barriere for digitalisering er at finde rundt i junglen af muligheder og tilbud fra forskellige leverandører og at prioritere de vigtigste.

Ifølge pressemeddelelsen er mange bekymrede for at falde bagud og miste konkurrenceevne og omsætning, hvis de ikke er på forkant med digitaliseringen.

Som følge af resultaterne har Erhvervshus Nordjylland og Dansk Kyst- og Naturturisme indledt et samarbejde, der skal munde ud i konkrete projekter.

– Vi kommer til at definere et udviklingsprojekt med fokus på nogle af de mest oplagte udfordringer ved digitalisering i turismen med det formål at skærpe konkurrenceevnen for turismevirksomhederne. Turisme er et af de centrale styrkeområder i Nordjylland, og det er derfor oplagt, at vi indgår i et strategisk samarbejde på tværs af erhvervsfremmeoperatører i regionen for at imødekomme udfordringerne, siger Lars Erik Jønsson, adm. direktør i Erhvervshus Nordjylland.

Han fortæller, at de vil tage inspiration fra andre brancher, der udnytter digitaliseringen bedre:

– Vi ved allerede på nuværende tidspunkt, at ift. nogle af de udfordringer, som virksomhederne bokser med – såsom bedre ressourceudnyttelse og bedre service – findes der allerede løsninger fra andre brancher, som kan tilpasses og bringes i spil uden kæmpe omkostninger, siger Lars Erik Jønsson.

Analysen er bygget på dybdegående interview med 24 nordjyske turismevirksomheder.

Share.

About Author

Comments are closed.